Blogi juhannuksena 2025, väestönsuojien rakentamisesta

 

Poliitikot kertovat kilvan, että Suomi auttaa Ukrainaa väestönsuojien rakentamisessa. Noista lausunnoista/kannanotoista on pitkä tie oikeaan rakentamiseen. Suomi on kulkenut itse pitkän ja kivisen tien väestönsuojien rakentamisessa. Alkusi 60- luvulla väestönsuojien rakentaminen oli hyvä juttu, 80- luvulla uhkasi ydinsota ja suojarakentamista kiristettiin. Oli vähällä, ettei joka omakotitaloon pitänyt tehdä vähintään säteilysuoja. Sitten alkoi liennytyksen aika ja lopulta 2000- luvun alussa suurin osa päättäjistä suhtautui nuivasti väestönsuojien rakentamiseen. Rakennuttajapiireissä alettiin lobata politiikkoja, että väestönsuojia ei enää tarvittaisi ja niiden rakentaminen pitäisi lopettaa tai ainakin vähentää minimiin. Erikoisin taho, joka ajoi väestönsuojien rakentamisen lopettamista, oli ympäristöministeriö, niin kansliapäällikkö kuin alemmat virkamiehet. Ympäristöministeriöllä on poikkeusoloissa rakennuspoolin kautta velvoite rakentaa väestönsuojia niille, jotka eivät tule muuten turvatuksi.

 

Palatkaamme takaisin Ukrainan väestönsuojien rakentamiseen. Kävin läpi Ukrainan väestönsuojien rakentamisen normia. Käänsin sen suomeksi Google kääntäjällä. Maalasin koko paperin eri väreillä, lain, asetuksen, teknillisten vaatimusten, tutkimusten sekä laitteiden ja varusteiden osalta. Sillä paperilla ei rakenna Erikkään vaatimusten mukaista suojaa. Paperi sisältää erittäin hyviä ja tarpeellisia asioita. Jokainen taho/maa joka Ukrainassa, toimii/tekee omien mieltymysten mukaisen väestönsuojan. Ukraina tarvitsee selkeän lainsäädännön omine erikoisuuksineen.

 

Mitä me tästä opimme, tieto on valttia, varsinkin historian tuntemus, sillä joka tekee toiselle valtiolle esityksiä ei pidä olla oma lehmä ojassa.

 

Pekka Rajajärvi